Maastricht vintage hotspots

Hi dolls and gents!

Ik woon dan wel in België, maar het mooie Maastricht ligt op slechts 20 minuutjes rijden van hier. Ik ben nogal fan van Maastricht, de gebouwen, de sfeer, de mensen… Ik word steeds vrolijk zodra ik Maastricht binnen rij.

Foto: www.youropi.com

Maar wat zijn nu de leukste vintage adresjes in Maastricht? Ik zocht het voor jullie uit!
Na een zoektocht op het internet kon ik toch al een paar leuke adresjes bij elkaar sprokkelen. Op donderdagavond is het koopavond in Maastricht, de uitgelezen kans dus om op schattenjacht te gaan! De ‘gewone’ winkels die je overal kan vinden (zoals H&M bijvoorbeeld) laat ik in deze blogpost links liggen 😉 .

De eerste locatie ligt op een beetje een onverwachte plek, namelijk ondergronds. Als je je auto in de parkeergarage zet kom je er praktisch langs voor je boven bent: De 50/50 store!50/50

Bij het binnenkomen van deze winkel was ik nogal overdonderd,

wat verkopen ze hier nu eigenlijk? Het eerste wat je ziet is dan ook kleding, maar allemaal nieuw. Geen spoor van vintage, maar wel allemaal eerlijke merken.

De winkel is veel groter dan ‘ie op het eerste zicht lijkt: Binnenin bevinden zich nog een lunchroom en een kapsalon. Verder verkopen ze ook decoratiespulletjes, zeep, lifestyle, beauty… Van alles wat dus. Ik spotte ook enkele reproductiemerken (Nieuwe kleding, maar een retro geïnspireerde print/model), maar nergens echte vintage te bespeuren. Toen ik dit navroeg aan de winkeleigenaar vertelde hij me dat ze hier eigenlijk een beetje van zijn afgestapt en het enkel bij de reproductiemerken gaan houden. Jammer, maar wel een erg leuke winkel als je van eerlijke producten houdt!

We wandelden verder door de gezellige straatjes van Maastricht. Ik besloot ook even binnen te gaan bij een winkeltje waarvan de naam me nu even ontglipt… (Edit: De winkel heet ‘So low’) Het was een soort van ‘euroshop’, waar je allemaal hebbedingetjes kon kopen voor niet al te veel geld, en lag tegenover de Lush-winkel (Grote Staat 48). Ook geen vintage, maar ik kon wel een paar nep-retro ijzeren bordjes op de kop tikken 😉 Altijd leuk!

Terug naar vintage dan!

De eerste winkel die ik binnenwandelde was Giensch. Ik was al bekend in de winkel, ze hebben hier altijd hele leuke spulletjes! Onder andere dit setje komt van bij hen.

Giensch heeft prachtige dingen, van reproductie tot echte vintage. Jassen, tassen, riemen, jurkjes,… Alles wat je maar wil!
De winkel is erg netjes en alles hangt ook mooi gesorteerd op de hangers, zodat je bijna in een oogopslag het aanbod gezien hebt. Een nadeel vind ik dan wel weer dat Giensch nogal prijzig is. Door de hype rond vintage betaal je wel wat meer, maar dan heb je ook een degelijk en uniek stuk. (Hoewel, de reproductiekleding ook een beetje aan de prijzige kant is, ook al zijn er daar meer van…) Maar toch, zeker een bezoekje waard! De kleding wordt duidelijk goed uitgezocht en zijn stuk voor stuk in nieuwstaat.

 

Een beetje verder op de straat ligt één van de twee winkels ‘We-Ar Vintage’. Hier slaag ik altijd! Grootste pluspunt hier vind ik de prijzen. De meeste items liggen rond de 20 à 30 euro. Nog steeds niet niks, maar We-Ar Vintage is hiermee toch wat goedkoper dan hun collega’s… De verkoopsters die ik tot nu toe ontmoette in de winkel waren allemaal even vriendelijk en behulpzaam. Het is niet erg groot, maar blijkbaar hebben zij nog een tweede winkel. In de andere winkel hangt blijkbaar ook een mannencollectie (Pluspunt voor mijn vriend, die de winkel nogal ‘manonvriendelijk’ vond wegens het ontbreken hiervan 🙂 ) De kleding is met zorg uitgezocht en als er soms kleine schade is wordt dit ook heel netjes op het kaartje vermeld. Alles hangt heel netjes bij elkaar en je kan rustig snuffelen. Ik vond de indeling soms verwarrend (Denk aan: Rokjes, rokjes, truien, shirts, weer rokjes?) maar toch een dikke duim voor We-Ar Vintage! Met stip mijn favoriete vintage winkel in Maastricht! Ik vond een prachtig rood jurkje, maar na protest (‘Je hebt al zoveel jurken!’) hing ik ‘m toch maar terug.

Volgende stop? Retro & Chic! Om de hoek bij We Are Vintage ligt deze shop. Wat een prachtige spullen! Basics zal je niet snel vinden in de winkel, want hier draait alles om glamour! Ook hier kan je reproductie vintage vinden, maar de nadruk ligt hier wel op ‘Chic’. Er zijn dan ook enkele designerstukken aanwezig. In vergelijking met de andere winkels is deze het duurst leek me. Maar aan de andere kant heb je dan ook wel wat 😉 Als je dus nog op zoek bent naar een origineel stuk voor Kerst is Retro & Chic the place to be 😉 Ohja, als je wederhelft ook oldschool chic wil zijn kan je hier voor hem ook wel wat vinden aangezien ze ook een redelijk aanbod voor mannen hebben!

Een beetje verder op deze straat ligt Traders pop. Dit is een ‘concept store’ waar je ansichtkaarten, boeken, kleding, … kan vinden. Achteraan in de winkel kan je dan ook een ‘vintage hoekje vinden’. In vergelijking met de andere winkels vond ik het hier een beetje rommelig aandoen, maar goed, ik kwam dan ook net voor sluitingstijd binnen. Misschien  is het op andere momenten niet zo. De stukken die er hingen leken me wel met zorg uitgezocht. De shop zelf ziet er trouwens ook leuk uit, ook de moeite van het binnenspringen waard dus!

Tot zo ver de winkels die min of meer in het centrum van Maastricht liggen. Als je de brug overgaat kom je echter terecht in een ander, niet zo bekend deeltje van Maastricht. Hier kan je ook nog schatten vinden!

We-Ar Vintage II, de tweede winkel van We-Ar Vintage ligt hier ook. Deze is beduidend groter en heeft (natuurlijk) meer aanbod. Met -hoera hoera- een mannenafdeling! Ik vond een prachtig highwaist leren shortje, maar my other half vond het verschrikkelijk. Met pijn in het hart heb ik deze dan maar laten hangen, in de hoop dat ze een goed thuis zal krijgen 😉 .
Zoals in de eerste winkel was alles hier heel netjes, met een heel uitgebreid aanbod. In tegenstelling tot de andere winkel vond ik het hier wel een beetje overzichtelijker. Rokjes bij elkaar, een rekje met broeken, jurkjes, …

Tatz ligt dan een beetje verder op de straat. Deze winkel had ik al een paar keer online voorbij zien komen als mensen naar vintage-adresjes in Maastricht zochten, maar zelf was ik er nog nooit geweest. Hoog tijd voor een bezoekje!
Bij het binnenkomen viel me echter iets op. In tegenstelling tot andere winkels waren hier absoluut geen items voor vrouwen aanwezig! (Applausje van de wederhelft). Na een gesprek met de eigenaar werd me dan duidelijk dat dit voorheen wél het geval was. Aangezien er voor mannen niet zo veel vintage te vinden is als voor vrouwen besloot de eigenaar om er dan een ‘Men’s only’ winkel van te maken. Zijn vriendin zou de vrouwenafdeling voor haar rekening nemen.
Aangezien de meeste mannen niet zo vaak wisselen van kleding en de hunne helemaal afdragen is het veel moeilijk om nog degelijke stukken van vroeger terug te vinden. De eigenaar heeft daarom ook besloten om enkele reproductie-items in de winkel te hangen. Aangename winkel en sfeer! Het ‘mancave’ gevoel komt hier goed tot uiting 😉

Magnolia Thrift store is de winkel van zijn vriendin. Deze ligt een beetje verderop. Helaas was de winkel gesloten toen ik er langs liep. Volgens de eigenaar van Tatz werkt het ‘koopavondconcept’ (De winkels op donderdagavond tot 21 uur open houden) niet zo goed aan deze kant van Maastricht. Hij was blijkbaar op dat moment ook maar ‘toevallig’ open, aangezien hij net in de winkel was.  Jammer, maar voor de Magnolia Thrift Store ga ik dan nog een keertje moeten terugkomen. De etalage zag er echter veelbelovend uit 😉

Terug naar de andere kant van Maastricht. Niet heel vintage-gerelateerd, maar onze overbuurman werkt in ‘Il Cavo’, een kleine ‘discotheek’ in een kelder. Met een maximum van 150 personen is het niet heel groot, maar wat een geweldige sfeer! En dames, onnodig te zeggen dat jullie mijn overbuurman er ook vaak kunnen terugvinden 😉 *Tip

Juan

Ik blééf echter aan het rode jurkje van We-Ar Vintage denken. Mijn vriend was erg blij dat ik de leren short had laten hangen, dus ben ik voor sluitingstijd nog even binnengeglipt om dit schatje mee naar huis te nemen! Dag geslaagd!

Ik hoop dat jullie iets gehad hebben aan deze post en veel vintage shopplezier! Zijn er nog adresjes die ik vergeten ben? Laat ze achter in de comments!

Liefs, Mimi

7 comments

  1. Anoniem · november 16, 2015

    Top!!! Ik ging altijd bij giensch maar nu weet ik ook meer plaatsen. Thanks Liz!!!

    Like

  2. Houbrechts Katja · november 18, 2015

    Maastricht is inderdaad geweldig. 😉 fijn om al die vintage winkels op een rijtje te zien. 👍

    Geliked door 1 persoon

  3. Pingback: Holiday outfits | Mimi Madness
  4. allicareaboutispizza · januari 2, 2016

    Goeie tips! 😁😁

    Like

  5. elaisaetrari · februari 11, 2017

    Thank you so much! I am sick and tired of studying today so I am going to check them out:)

    Like

Plaats een reactie